Bij de herstructurering van woonwijken van de wederopbouw doet zich de vraag voor hoe om te gaan met een stedenbouwkundige opzet uit de jaren vijftig. Die heeft naast nadelen, zoals de vaak onduidelijke relatie tussen openbaar en privé, namelijk ook onmiskenbare kwaliteiten. Een daarvan is de heldere structuur waarin losse woongebouwen goed tot hun recht komen. Bij de opgave voor een stedenbouwkundig plan en een architectonisch ontwerp van 415 woningen in Amsterdam Osdorp bood de oorspronkelijke stedenbouwkundige structuur van de hand van Cornelis van Eesteren dan ook een goede basis om op voort te bouwen.
Overigens betrof het bij het project Stadstuinen geen vervangende nieuwbouw, maar de ontwikkeling van een tot dan toe onbebouwde strook met een wetering en een schooltuincomplex. Het water werd verbreed en verlegd in de richting van de schooltuinen, zodat ruimte ontstond om de woongebouwen direct langs de Osdorper Ban te situeren. Daarmee zou de weg het profiel van een esplanade kunnen krijgen. Hoewel de woongebouwen niet in één lijn staan is het lineaire karakter van Van Eesterens stedenbouwkundige structuur gehandhaafd; dit komt vooral door het doorlopende, opgetilde dek, dat meteen het dak van de parkeergarage is, en de trap naar het dek die eveneens over de volle lengte doorloopt.
Aan de zuidzijde, waar de woningen uitkijken over het water en het achterliggende park, is minder stringent vastgehouden aan de lineaire opzet. De wisselende posities van de woonblokken, met hun steigertjes en terrasvormige balkons, zorgen hier voor een levendig en afwisselend beeld.
Bij de architectuur van de woongebouwen is sprake van een balans tussen eenheid en verscheidenheid. De verwantschap is af te lezen aan zaken als de transparantie (met verdiepingshoge glaspanelen) en het kleur- en materiaalgebruik. De kopgevels zijn bekleed met leisteen en de randen die de gebouwen omkaderen zijn steeds voorzien van een warmrode ‘binnenvoering’. De verscheidenheid zit hem in de grote variatie in woningtypen (ook per gebouw) en in de steeds verschillende posities van ramen, entrees, lichtpanelen, balkons, et cetera.
Stedenbouwkundig plan en nieuwbouw 415 huur-, koop- en zorgwoningen, wijkservice punt, parkeergarage en 3 langzaamverkeer bruggen