Aan de Argonautenweg 53-55 in Rotterdam komt een nieuwe campus voor voortgezet onderwijs waarop Wolfert Dalton en de voortgezet onderwijs afdeling van Mytylschool De Brug worden gevestigd. Architectuur en landschap zijn vanaf de start integraal ontworpen, waardoor de gebouwen en de groene omgeving optimaal op elkaar zijn afgestemd. Het plan omvat twee dynamisch gevormde, lichte gebouwen, verschillend van schaal en elk met een eigen karakter, maar ook duidelijk familie van elkaar. Op de landschappelijke campus kunnen leerlingen met en zonder beperking elkaar ontmoeten en van elkaar leren.
Twee middelbare scholen delen groene campus in Hillegersberg
Het uit de jaren ’50 stammende gebouw-ensemble van Wolfert Dalton voldeed niet meer aan de huidige toegankelijkheids- en duurzaamheidseisen zodat hergebruik helaas niet mogelijk bleek. Duidelijk was wel dat de daltonschool voor mavo, havo en vwo op hetzelfde terrein terug zou komen en dat een tweetal bijzondere kunstwerken van Louis van Roode van de oudbouw in de nieuwe school verwerkt zouden worden. Wolfert Dalton gaat dit terrein delen met Mytylschool De Brug, die onderwijs verzorgt aan leerlingen met een lichamelijke en/of meervoudige beperking.
De medewerkers en leerlingen van beide scholen waren intensief betrokken bij het ontwerpproces. Alle wensen en eisen kwamen op tafel, van grof naar fijn, van positionering van de onderwijsclusters en ruimten in de gebouwen tot kleurgebruik en interieur. Voor het onderwijs van Wolfert Dalton waren ruimtelijkheid en een grote diversiteit in leer- en ontspanningsplekken belangrijk, en een gebouw waarin je gezien en gekend wordt. Voor Mytylschool De Brug was de wens dat alle onderwijs-, revalidatie- en verzorgingsruimtes op de begane grond zouden zijn in een licht gebouw met veel praktische ruimte, waar leerlingen zelfstandig kunnen bewegen.
Dynamische, lichte gebouwen gaan dialoog aan met elkaar
Samen met Bureau B+B maakte DP6 een ontwerp voor een groene campus waarin twee dynamisch gevormde, lichte schoolgebouwen een dialoog aan gaan met elkaar en het landschap. De alzijdige, ruimtelijke gebouwen hebben een zachte uitstraling door de afgeronde hoeken en zijn zeer transparant. Vanuit alle lokalen is er zicht op de mooie groene omgeving, en vooral in de lichte aula’s is de verbinding tussen binnen en buiten heel nadrukkelijk. Deze aula’s zijn naar elkaar gericht, in verbinding met de pleinen en binnentuin. Voor de 800 leerlingen van het Wolfert Dalton een aula met tribunetrap, studiekuil en open leercentrum, en voor de 70 leerlingen van de Mytylschool een lichte, met de bibliotheek geïntegreerde aula die centraal in het gebouw is gepositioneerd. De campus omvat een verscheidenheid aan plekken en gelegenheden om te ontmoeten, te sporten en te studeren, en voor buitenlessen bij mooi weer.
Vernuftig landschapsontwerp
Het landschap heeft dezelfde dynamiek en vormentaal als de gebouwen met pleinen, sportfaciliteiten en ziteilanden rondom de beplanting. Door het behoud van een groot aantal van de bestaande bomen, de aanplanting van 87 nieuwe bomen en natuurlijke oevers ontstaat er een echt groene campus met een hoge verblijfskwaliteit. De verkeersstromen en parkeren van fietsers, auto’s en busjes zijn hiervan los gehouden en vernuftig in het plan verwerkt. De leerlingen van Wolfert gaan via de langzaamverkeersbrug direct naar de inpandige fietsenstalling of de hoofdentree. De leerlingen van de Mytylschool die veelal met taxibusjes worden gebracht stappen uit onder de luifel die direct naar de entree leidt. Overdag kan de parkeervoorziening van de busjes gebruikt worden als sprintbaan bij de sportlessen of in de pauze.
Nieuwbouw onderwijs- en sportvoorzieningen voor voortgezet onderwijs en speciaal voortgezet onderwijs